Logotyp

Respekt

1. Madde har arbetat som chef inom kommunen länge och upplever sig ha bra relationer med övriga förvaltningar och stödfunktioner. Hon har rekryterat Alex som just börjar i hennes team. Madde ber Alex kontakta en stödfunktion för att få hjälp i ett ärende men Alex upplever att han inte får någon respons. Madde som aldrig känt sig annat än väl bemött när hon bett om hjälp börjar fundera på om det beror på att hon är chef och därför har högre status i organisationen?

Reflektionsfrågor

  • Får alla samma hjälp och bemötande av oss i Skellefteå kommun?

2. En man med slitet utseende och ovårdad klädsel kommer in på kontoret. Han tas emot med viss skepsis och avståndstagande. Mannen blir irriterad, presenterar sig med sitt kommun-id och talar om att han jobbar som utredare och ska träffa verksamhetschefen på kontoret.

Reflektionsfrågor

  • Får alla samma hjälp och bemötande oss i Skellefteå kommun

Vägledning

Skellefteå kommun ska enligt både våra grundlagar och kommunens etiska principer behandla alla lika. I regeringsformen anges att myndigheter i sin verksamhet ska beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet. Det är inte okej att göra skillnad på chefer och andra medarbetare när det gäller service eller bemötande, alla ska behandlas lika.

Att människor ser olika ut får inte påverka det bemötande som Skellefteå kommuns medarbetare ger, stöd för detta finns i diskrimineringslagstiftningen.

Hadi är ny på sin arbetsplats sedan någon månad tillbaka och upplever att de alltid är kort om folk på fredagseftermiddagarna. Det är förvisso rätt lugnt på fredagarna men ändå. På en fikarast hör han ett samtal mellan några kollegor som diskuterar vems tur det är att jobba full dag och stämpla ut för sina kompisar kommande fredag. Då inser han att det här är något som är satt i system på arbetsplatsen och att det inte är någon slump att få jobbar sent på fredagarna.

Reflektionsfrågor

  • Hur tycker du att Hadi ska agera?
  • Hur känner du inför att anmäla/berätta om du ser/hör något sånt här på din arbetsplats?
  • Hur och på vilket sätt kan du gå vidare med det du har sett/hört?

Vägledning

Hadi ska vända sig till sin chef och berätta vad han hört. Att någon stämplar ut kollegorna som gått hem tidigt är ett brott mot anställningsavtalet. Att fuska med arbetstiden kan leda till att man förlorar anställningen. Det finns AD-domar på temat sedan tidigare. Att det är satt i system gör att det finns ett stort problem på arbetsplatsen. Ett problem som ledningen måste sätta stopp för omgående.

Det är självklart en obehaglig situation för Hadi men det finns inga alternativ, risken finns att han blir indragen i systemet och då riskerar även han sin anställning.

Henrik är rektor på en grundskola. I sin medarbetargrupp har han bland annat Eva som är lärare. Eva är väldigt frispråkig med vad hon anser om politikens och chefs beslut, och har ibland en förmåga att ”ta över” dialogen på till exempel arbetsplatsträffar. Henrik är rädd att det inte lämnar utrymme för alla att höras, och han är osäker hur mycket vikt han egentligen ska lägga vid Evas uttalanden då de övriga på skolan inte hörs lika mycket. Dessutom gör det honom osäker i sin roll som chef att bli ifrågasatt utan möjlighet till konstruktiv dialog.

Reflektionsfrågor

  • Hur kan Henrik kommunicera med Eva för att lyfta det han ser som ett bekymmer för dialogen på arbetsplatsen?
  • Hur bör Henrik hantera Eva i den öppna dialogen med arbetskamraterna; avfärda eller ge utrymme?
  • Var går gränsen för vad som är ”okej” att säga till sin chef, både inför kollegor och i enrum?
  • Hur och på vilket sätt kan Evas talutrymme på APT ev. påverka övriga kollegors förutsättningar att komma till tals?

Vägledning

Henrik skulle kunna börja med att ha ett enskilt samtal med Eva där de pratar om att hennes agerande kan göra att hennes kollegor inte vågar säga vad de tycker. Han kan också förklara att det är bra att Eva säger vad hon tycker och tänker men att hon kanske inte ska “ta över“ utan ibland låta andra komma till tals först. Det handlar om att behandla varandra med respekt och låta alla få utrymme.

Om samtalet inte får någon effekt kan Henrik på nästa arbetsplatsträff på ett vänligt sätt flytta fokus genom att säga “Nu ska vi höra vad ni andra tycker i den här frågan”.

Det är viktigt att Henrik håller en professionell och trevlig ton i samtalen med Eva så att hon inte upplever att han försöker hindra henne att säga vad hon tycker och tänker. Syftet är att låta de andra på skolan också få göra sina röster hörda.

Alla har rätt att tycka och säga vad man tycker om sin chef, men man får som medarbetare inte vara kränkande eller använda uttryck som kan diskriminera varken chef, kollegor, samarbetspartners, kunder, elever eller brukare.

Skriv ut innehållet

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2024-03-05
Publicerad: 2020-12-09