Logotyp

Övningar

Här finns olika typer av övningar att genomföra i arbetsgruppen. Övningarna bygger på dialog och diskussion.

Vilken övning du vill använda tillsammans med din arbetsgrupp beror på vad du vill åstadkomma och vid vilket tillfälle. Instruktioner hittar ihop med varje övning nedan.

Kom ihåg: Om dina deltagare sitter hemma eller på privat mobil eller surfplatta så behöver de logga in med sin e-postadress och sitt starka lösenord för att komma åt Insidan. Här finns instruktioner för hur man loggar in med privata enheter

Psykologisk trygghet är viktigt för en arbetsgrupp. Med denna enkät får ni koll på hur tryggheten ser ut hos just er. Se över och diskutera resultatet tillsammans i arbetsgruppen. Formulera sedan vilka beteenden som kan hjälpa till att utveckla tryggheten ännu mer. OBS! Kopiera/duplicera enkäten innan användning.

Katarina Pietrzak är strateg inom livslångt lärande och jobbar på forskningsinstitutet RISE. Här nedan listar hon några olika tips för dig som vill lära dig mer och få tips på hur du kan få in det livslånga lärandet i vardagen och arbetet.

Saker jag själv kan göra för att lära mig Länk till annan webbplats.

Sex faktorer för att skapa en lärande organisation: Johan Skoglöf är senior konsult som i flera decennier arbetat med att hjälpa företag att skapa framtidens lärande organisation. I sin blogg skriver han om vikten av att utveckla en lärande organisation, vad som utmärker en sådan och sex viktiga faktorer för att nå dit.

Ta del av Johan Skoglöfs blogginlägg här Länk till annan webbplats..

Kom igång med ditt vardagslärande: Johan Eriksson är entreprenör, författare, föreläsare om livslångt lärande samt chef över specialistteamet, Google Sverige. I den här guiden berättar han om olika sätt att lära sig nya saker och hur man skapar sin egen lärandeplan.

Här kan du läsa guiden till livslångt lärande i praktiken. Länk till annan webbplats.

Learning Forum: Learning Forum är en konferens som anordnas av forskningsinstitutet RISE. Hittills har innehållet riktat sig rätt mycket mot skolans värld, men fokuset håller på att breddas till att utforska möjligheter att omsätta nya kunskaper och idéer även på andra håll.

Här kan du ta del av Learning Forum 2021. Länk till annan webbplats.

Partsrådet: Partsrådet är en ideell organisation som består av arbetsgivare och fack inom staten. I den här texten skriver de att möjligheten att kunna utvecklas genom hela yrkeslivet är en demokratifråga, som är lika viktig för individen som för organisationens hållbara utveckling.

Läs Partsrådets artikel "Livslångt lärande – en demokratifråga". Länk till annan webbplats.

Forskning om livslångt lärande:
Per-Erik Ellström, svensk professor i pedagogik vid Linköpings universitet, skriver om livslångt lärande.

Här kan du läsa den texten. Länk till annan webbplats.

Reflektionsövning: På nästa APT, arbetsgruppsmöte eller liknande, använd några minuter till att öva på att reflektera tillsammans. Reflektionen kan handla om själva mötet i sig, eller om veckan som gått exempelvis. Vad hände, vad kände jag, vad lärde jag mig, är en bra reflektion att dela med varandra. Frågan hur det kändes är ofta den svåraste, men också den som har en tendens att leda till allra mest lärande. Testa! Till denna reflektionsövning kan man också koppla på en slutsats, likt: Så hur kan/vill jag göra detta nästa gång?

Gemensam lärutmaning: Vad i vardagen rusar då och då förbi och väcker tanken, ”det här borde jag lära mig mer om”? I ett möte med arbetsgruppen tar ni några minuter och samlar ihop dessa ämnen. Det ger er en bra utgångspunkt för att sen gå vidare med hur ni tillsammans kan lära mer om dem. På så sätt skapar ni både samtalen om lärande, och ett kollektivt, socialt och professionellt lärande tillsammans.

Vad syftar övningen till? Övningen syftar till att ge samsyn och förståelse för uppdraget som är grunden i en kultur som bygger på dialog. Övningen handlar om att ringa in vad uppdraget för en arbetsgrupp är. Att veta vad en ska göra är en förutsättning för att kunna jobba vidare med att utveckla hur en ska utföra uppdraget gentemot invånare och kunder. Det är också grunden för att kunna ha meningsfulla medarbetarsamtal och för att kunna få till en bra verksamhetsplanering.

När är den lämplig att använda? Det finns alltid anledning att prata om uppdraget för att säkerställa att vi är överens om vad vi gör på jobbet. Extra viktigt är det om det finns en upplevelse av att uppdraget inte är tydligt, eller att det finns olika bilder av vad uppdraget är och vad som är prioriterat eller till och med vad som ska göras.

Hur lång tid tar den? Den här övningen kräver en del i förberedelse. Beroende på hur mycket material du har sedan tidigare är den uppskattade förberedelsetiden 1-2 timmar (ett tips är att kolla i nämndens uppdragsplan). Gör det gärna tillsammans med chefskollegor eller överordnad chef. Ta gärna hjälp av stödfunktioner. Efter förberedelserna tar övningen i medarbetargruppen ca 1,5 timmar.

Hur förbereder jag mig som övningsledare? Den här presentationen vägleder dig i förberedelserna.

Övningsmaterial

Tydliggöra uppdraget, instruktion och övning Powerpoint, 1.3 MB. (ppt)

Vad syftar övningen till? Övningen hjälper oss att släppa uppgifter som håller oss tillbaka och blicka framåt. Genom att se på uppdraget utifrån olika tidsperspektiv kan ni lättare definera vad ni ska fokusera på här och nu, vad ni ska sluta göra och vad ni bör göra framöver.

När är den lämplig att använda? Övningen är lämplig att använda när det finns en hyfsad tydlig bild av vad uppdraget är. Tre-box-modellen kan ytterligare fördjupa förståelsen för hur vi tar oss an uppdraget och hjälpa till att göra en överenskommelse om vad som är viktigt att fokusera på.

Hur lång tid tar den? Det tar ungefär 30 minuter att förbereda övningen och ungefär 1 timme att genomföra den.

Hur förbereder jag mig som övningsledare? Det räcker oftast att läsa igenom instruktionerna och fundera över om det är något som behöver förtydligas eller ändras utifrån arbetsgruppens förutsättningar. Men du kan med fördel testa att fylla i boxarna själv innan, t ex med hjälp av en omvärldsspaning, för att lättare kunna hjälpa gruppen om de ”kör fast” under övningen. Fundera även över själva upplägget, med gruppindelningar osv.

Övningsmaterial

Tre-box-modellen Powerpoint, 170.7 kB.(pptx)

Vad syftar övningen till? Övningen syftar till att väcka kreativiteten och blicka framåt i tiden. Övningen ger svar på frågan: Vad ska vi uppnå med uppdraget och hur ska vi lyckas? Och inte minst, hur ska det kännas?

När är den lämplig att använda? Övningen ger ofta energi i en grupp och skapar kreativitet. Därför är den lämplig att använda när en behöver hitta motivation i arbetet och påminnas om varför en valde detta yrke. Det hänger ofta ihop när mycket börjar gå på rutin och det är svårt att tänka nytt.

Hur lång tid tar den? ca 1 timme.

Hur förbereder jag mig som övningsledare? Det räcker oftast att läsa igenom instruktionerna och fundera över om det är något som behöver förtydligas eller ändras utifrån den grupp jag ska göra övningen i. Du kan med fördel lägga till några egna meningar i ”visualiseringsdelen” utifrån er verksamhet. Fundera även över själva upplägget, med gruppindelningar osv.

Övningsmaterial

Bussresan Powerpoint, 1.5 MB. (ppt)

Att arbeta med arbetsplatsens kultur kan vara både komplicerat, svårt och lite ”flummigt”. Vad kännetecknar vår kultur idag? Finns det förklaringar till att det är som det är? Vad vill vi ska känneteckna vår kultur utifrån ledningsfilosofin? För att komma igång kan det vara bra att identifiera och analysera sitt nuläge. Vi rekommenderar därför att ni börjar med den här övningen som heter Vägen till önskad kultur.

Vad syftar övningen till?
Det här verktyget hjälper till att identifiera faktorer som är typiska för kulturen på en arbetsplats. Den uppmanar att söka förklaringar till detta men också att måla upp ett framtida läge. Tillsammans kommer man överens om hur vi ska röra oss mot den önskade kulturen.

När är den lämplig att använda?
Verktyget ska helst användas tillsammans med medarbetare. Om det används enskilt kan det främst ses som ett sätt att sortera upp tankar och information, för att i nästa steg involvera andra.

Hur förbereder jag mig som övningsledare?
I övningsmaterialet finns ett antal stödfrågor som hjälp. Välj ut de som passar din verksamhet bäst.

Verktyget är framarbetat med inspiration från Arbetsbok – vägar för en god kultur av Louise Bringselius (2020)

Övningsmaterial

Vägen till önskad kultur  Pdf, 180.1 kB.(pdf)

Vad syftar övningen till?
Den här övningen är ett bra sätt att prata om viktiga frågor av olika slag. Övningen kan handla om nästan vad som helst som behöver diskuteras. Allt från hur vi skapar den bästa introduktionen på vår arbetsplats till hur vi kan motverka jäv och korruption eller vad vi ska göra på nästa sommarfest.

Det är en övning där det är enkelt att skapa delaktighet och få igång samtal om sånt vi behöver prata om.

När är den lämplig att använda?
Övningen passar bra att använda tillsammans med medarbetare i samband med APT eller i en arbetsgrupp inför ett nytt uppdrag.

Hur lång tid tar den?
Övningen delas upp på två tillfällen och tar ca 40 minuter per tillfälle.

Hur förbereder jag mig som övningsledare?
I övningsmaterialet beskrivs övningen och där finns ett antal bilder att använda som stöd.

Övningsmaterial

Våra 10 bästa tips... Powerpoint, 263.4 kB. (ppt)

10 tips för att göra en tipslista

  1. Bestäm ett ämne, till exempel 10 tips mot jäv eller 10 tips för dialog.
  2. Var och en skriver ner sina tre bästa tips i rubrikform med ett par förklarande meningar.
  3. Presentera och diskutera förslagen i grupp.
  4. Sammanställ en tipslista på ca 15 tips
  5. Arbetsgruppen får sedan var och en markera sina tre favoriter, ta bort ett överflödigt och komplettera med fler tips.
  6. Sammanställ de 10 bästa tipsen
  7. Gör lika långa tips
  8. Testa listan på några kollegor/medarbetare
  9. Skriv en ingress för att sätta tipsen i ett sammanhang
  10. Sprid listan

Vad syftar övningen till?

Övningens mål är att definiera och formulera problemet eller utmaningen vi försöker lösa. Övningen är ett stöd i att överväga alla faktorer och förutsättningar som kan påverka utvecklingsarbetet och förstå hur förutsättningarna att lösa problemet ser ut.

Att formulera och definiera ett problem kan låta enkelt, men det som först verkar vara den huvudsakliga utmaningen är ofta bara ett symtom på ett större underliggande problem. Därför är det viktigt att vi kollar på hela bilden och tänker på allt runt omkring som påverkar vår utmaning.

Hur vi formulerar problemet styr vilka frågor vi kommer att ställa till användarna när vi undersöker problemet, och hjälper oss att komma på vilka möjligheter och lösningar vi ska jobba på längre fram i processen.

När är den lämplig att använda?

I början av innovationsprocessen när du vill utforska ett problem eller en utmaning.

Hur lång tid tar den?

Runt 1 timme.

Hur förbereder jag mig som övningsledare?

Välj deltagare som bidrar med olika perspektiv på problemet. Lämplig gruppstorlek är 5-6 personer. Större grupper kan behöva mer tid för övningen.

Skriv ut mallen i A3 format och välj en ansvarig för att anteckna.

Övningsmaterial

Stanna i problemet - steg 1 i Innovationsguiden (pdf) Pdf, 45.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2024-03-05
Publicerad: 2021-03-18