Logotyp

Övriga dilemman

Det är inte konstigt att man blir sjuk av det är stället

Sara har arbetat några år på arbetsplatsen och har gjort ett gott jobb enligt förväntan. Hon har ett trevligt sätt och är uppskattad. De senaste månaderna har något hänt. Frånvaron har ökat allt eftersom och har verkat nedstämd. Det märks även på prestationen på jobbet att Sara inte är som vanligt.

Ibrahim är chef på arbetsplatsen och ser ett behov av att prata med Sara. Vid ett tillfälle frågar han Sara hur hon mår. Han upplever att han gör det med omtanke men Sara reagerar inte alls som förväntat. Hon går i försvar och känner sig ifrågasatt. Hon menar att allt beror på alla brister på jobbet. ”Vi får bara mer och mer att göra och ingen hjälper oss att prioritera. Vikarierna kan ingenting och vi får gå före och efter. Det är väl inte konstigt att man blir sjuk av det här stället” utrycker Sara.

Ibrahim känner sig uppgiven och tänker ”jaha, en till som inte förstår sin egen roll”. Nästa dag går han till sin kollega för att få råd.

Reflektionsfrågor

  • Vad kan ha gått fel på den här arbetsplatsen?
  • Hur skulle du hantera situationen om du var Ibrahim?
  • Hur skulle du som kollega coacha Ibrahim i den här situationen?
  • Vad tar du med dig från den här övningen? Vilka lärdomar finns?

Den där gruppen äter ju chefer

Merja är chef på en arbetsplats sedan två år. I samband med rekryteringen fick hon höra att det finns ett behov av att stärka arbetsklimatet i gruppen. Det gjorde att Merja bara blev ännu mer taggad för jobbet. Hon har tidigare haft ett bra flyt i de grupper hon har lett, och nu var det dags för en utmaning.

Efter några veckor på det nya jobbet börjar Merja förstå vad hennes chef hade pratat om i rekryteringen. Det finns tydliga tecken på att det finns problem av olika slag. Dessutom får hon höra av andra i organisationen att ”den där gruppen äter ju chefer”. Merja tar tag i saken och börja föra samtal individuellt med medarbetarna för att få en bättre bild av situationen. Merja upplever att många håller inne med sina egentliga åsikter och får inte ut så mycket av samtalet. Det finns dock indikatorer på att det är en av medarbetarna som verkar ses som orsaken till många av problemen. Merja blir förvånad, hon har inte uppfattat just den personen som konfliktmakare utan snarare en som har ett stort kunnande och stöttar de andra uppdraget. Merja tänker att om hon bara jobbar på och försöker skapa en god stämning och få ihop gruppen så kommer detta att lösa sig.

Några månader går och Merja har fått problem att sova på nätterna. Hon bär med sig en dålig känsla varje dag från jobbet och grubblar mycket. Hon vill knappt erkänna det för sig själv, men hon känner att hon inte klarar av ledaruppdraget. Självförtroendet börjar svikta. Samtidigt vet hon att hon har varit en uppskattad chef tidigare. Hon har under den senaste tiden börjat förstå att det som flera medarbetare flaggade för lite försiktigt stämmer. Henne slutsats är att en av medarbetarna har stor informell makt, och använder härskartekniker gentemot sina kollegor.

Merja förstår att hon behöver hjälp men känner det som ett nederlag. Det har ju knappt gått ett halvår, hon kan ju inte ge upp än tycker hon.

Reflektionsfrågor

  • Vad ska Merja göra i den här situationen?
  • Vad behöver förändras utifrån det vi kan ana är ett problem i samarbetsklimatet i gruppen?
  • Hur kan man generellt arbeta för att komma ur destruktiva samarbetsklimat?

Det viktiga är ju ändå att vi löser kundernas behov

Anita har jobbat länge som chef och tycker själv att hon gör det bra. Eftersom hon är erfaren får hon sköta sig själv utan att överordnad lägger sig i. Anita tycker att det är ett tecken på tillit.

Anita jobbar nära medarbetarna och sköter det mesta av kundkontakterna. Hon tar emot och fördelar dagligen uppgifterna till medarbetarna. I medarbetarundersökningar har Anita fått medelvärden och tycker att det är godkänt. Därför har hon heller inte gjort någon stor sak av det i arbetsgruppen. För 10 år sedan var det mycket jobb kring undersökningarna och det blev mest tjafs kring det där minns Anita. Det viktiga är ju ändå att vi löser kundernas behov dagligen.

Nu har det kommit ett direktiv från förvaltningschefen. Alla chefer ska börja jobba med organisationskulturen. Det pratas om feedbackloopar och Anita tycker att man krånglar till det som vanligt. Hon skjuter det där åt sidan.

Efter en tid bokar hennes närmsta chef in henne på ett samtal. Samtalet handlar enbart om arbetet med organisationskulturen. Chefen som tidigare varit så tillitsfull och låtit Anita sköta sitt pratar nu i termer som långsiktighet, involvering och delegera handlingsutrymme. Chefen berättar om vilka förväntningar som nu finns på Anita, både som medarbetare och i hennes roll som chef. Anita upplever att chefen talar från ett manus och inte alls står för det han försöker förmedla.

Reflektionsfrågor

  • Hur tror du att medarbetarnas uppfattning om Anita är?
  • Vad finns det för styrkor i Anitas nuvarande ledarskap? På vilket sätt behöver det förändras? Vilka effekter kan det ge för
  1. Kunderna/invånarna
  2. Medarbetarna
  3. Organisationen
  • Vad säger Anitas fall om styrningen uppifrån? Hur skulle den behöva förändras?

Visst har hon alltid varit undflyende och inte tagit våra problem på allvar?

Ali har stött på ett problem. En kunds anhörig har alltid ställt höga krav och Ali tycker att det har gått att hantera genom att prata, förklara och försöka trygga den anhörige. Nu har klagomålen nått en helt annan nivå. Ali pratar med sina kollegor. Alla är överens om att det här är ett problem, både för kunden och för arbetsgruppens arbetsmiljö.

Kollegorna beslutar att de måste prata med chefen om situationen. På nästa APT tar de upp dilemmat. Chefen lyssnar och säger att hon ska fundera på hur det här kan hanteras.

Veckorna går och inget händer. Situationen är densamma. Kollegorna försöker stötta varandra och hitta strategier för att bemöta den anhörige men inget verkar hjälpa. Ali tar vid ett tillfälle upp situationen igen med chefen. Hon har inte hunnit fundera tycker att Ali och de andra har bäst kompetens själva att hantera den anhöriga. Hon litar på att de fixar det här.

Ju längre tiden går desto mer växer frustrationen hos Ali och hans kollegor. Nu har dessutom chefen blivit ett hett samtalsämne. Varför stöttar hon oss inte? Visst har hon alltid varit undflyende och inte tagit våra problem på allvar?

Reflektionsfrågor

  • Vilka olika dilemman har Ali och hans kollegor hamnat i?
  • Hur bör arbetsgruppen agera?
  • Vad behöver chefen förändra?
Skriv ut innehållet

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2024-03-05
Publicerad: 2020-09-26