Logotyp

Lagar och principer av vikt utanför de etiska principerna

De etiska principerna är inte uttömmande. Det finns fler lagar och principer som vi som stats- och kommunanställda behöver vara medvetna om. I det här avsnittet uppmärksammar vi särskilt proportionalitetsprincipen och subsidiaritetsprincipen.

Grunderna för god förvaltning

En nyhet i förvaltningslagen sedan sommaren 2018 är rubriken Grunderna för en god förvaltning. Där räknas legalitet, objektivitet och proportionalitet upp. Lagen räknar även upp service, tillgänglighet och samverkan som grunder för god förvaltning. Flera av dessa begrepp finns redan med i de etiska principerna. Legalitet och objektivitet finns i regeringsformen. Principen om effektivitet och service omfattar till viss del tillgänglighet och samverkan. Det är alltså inga nya företeelser som den nya förvaltningslagen tar upp. Motivet till att de nämns där är att dessa viktiga regler för handläggning av ärenden tydligt ska framgå i förvaltningslagen. Därför är det viktigt att i det här sammanhanget även ta upp och beskriva proportionalitetsprincipen, även om den faller utanför den traditionella sammanställningen av de etiska principerna (se lagtexten i rutan här intill)

Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot. 5 § tredje stycket förvaltningslagen


Proportionalitet – en europeisk princip

En proportionalitetsbedömning består av tre moment som beskrivs på något olika sätt i domstolsavgöranden, förarbeten och den juridiska forskningen. Bedömningen av dessa tre delar syftar till att hitta en balans mellan mål och medel.

  • Ändamålsenlighet: Är syftet med en åtgärd att tillgodose det avsedda ändamålet eller inte?
  • Nödvändighet: Är ingreppet nödvändigt för att uppnå det avsedda ändamålet eller finns det likvärdiga, mindre ingripande alternativ? Detta innebär att en åtgärd inte får vara mer långtgående än vad som är nödvändigt.
  • Proportionalitet i strikt mening: Står den fördel som det allmänna vinner i rimlig proportion till den skada som ingreppet förorsakar den enskilde?

Proportionalitetsprincipen har sitt ursprung i Europasamarbetet. Den definieras i EU-fördraget och flera artiklar i Europakonventionen framhåller vikten av att väga mellan allmänna och enskilda intressen. Principen har använts i Sverige som en allmän tolkningsprincip under lång tid. Den kan sägas vara en allmänt erkänd rättsprincip som syftar till att finna en rimlig balans mellan fördelar för det allmänna och nackdelar för den enskilde. Den gäller i princip för alla kommuners handläggning av alla typer av ärenden, men även i annan förvaltningsverksamhet.

Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen. 2 kap. 15 § regeringsformen

 

En polisman som har att verkställa en tjänsteuppgift skall under iakttagande av vad som föreskrivs i lag eller annan författning ingripa på ett sätt som är försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga omständigheter. Måste tvång tillgripas, skall detta ske endast i den form och den utsträckning som behövs för att det avsedda resultatet skall uppnås. 1 kap. 8 § första stycket polislagen (1984:387)

 

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2023-01-17
Publicerad: 2021-02-25