Logotyp

Instruktioner för hur du kontrollerar om H: och Onenote är synkroniserad

Ibland kan det uppstå synkroniseringsfel vilket innebär att filer på H: enbart är sparade lokalt på din dator i stället för att vara synkroniserade till servern.

Följden av det är att om du loggar in på en annan dator så har du inte tillgång till vissa filer. Inför uppdateringen till Windows 11 är det viktigt att du kontrollerar att du inte har några synkroniseringsfel eftersom en ominstallation innebär att de filerna i så fall raderas.

Skulle det vara så att hela H: saknar synkronisering så märker du det direkt genom att du inte kommer åt några filer alls, då är det troligen något större fel som du bör kontakta Helpdesk för att lösa.

Du som jobbar med Onenote bör du också kolla synkroniseringen av dina anteckningsböcker. Instruktioner för hur du gör det finns nedan.

Kontrollera synkroniseringsstatus för dina filer på H: i Windows synkroniseringscenter

1. Öppna Synkroniseringscenter:

  • Klicka på Start-menyn och sök efter "Synkroniseringscenter" i sökfältet.
  • Välj "Synkroniseringscenter" från sökresultaten för att öppna applikationen.
Förstora bilden

2. Visa Synkroniseringsstatus och kontrollera Synkroniseringsfel:

  • Om det finns synkroniseringsfel visas dessa vanligtvis tydligt inom Synkroniseringscenter.
  • Användaren kan klicka på eller markera den synkroniserade enheten för att visa detaljerade felmeddelanden eller statusindikatorer.
Förstora bilden

3. Åtgärda Synkroniseringsfel:

Beroende på orsaken till synkroniseringsfelet kan användaren behöva vidta olika åtgärder. Det kan inkludera att

  1. kontrollera nätverksanslutningen, du behöver ha SKENET eller VPN uppkoppling för dina filer att synkroniseras till H:
  2. kontrollera fillagringsplats, att ursprungsfilerna var är flyttade till ett annat ställe.
  3. Medarbetare som jobbar inom UTB har inte längre åtkomst till H:

4. Om du är osäker, logga in på en annan dator och kontrollera att dina senast ändrade filer går att komma åt.

Kontrollera synkroniseringsstatus för dina anteckningsböcker i Onenote

1. Välj vilken delad anteckningsbok som helst, välj Arkiv > Info > Visa synkroniseringsstatus.

Förstora bilden
Förstora bilden

2. På listan ser du dina öppnade anteckningsböcker och eventuellt lagringsyta, anteckningsböcker som du lagrar i H: ser du att hyperlänken börjar med 'H:\'

3. Välj 'synkronisera automatiskt så snart det finns ändringar', så slipper du manuell synkronisering.

Förstora bilden

4. Om en anteckningsbok verkar vara ur synkronisering, välj Synkronisera nu eller Synkronisera alla.

Förstora bilden

5. Obs! Synkronisering laddar också ner eventuella ändringar som andra auktoriserade användare kan ha gjort i den delade anteckningsboken sedan din senaste uppdatering.

Om du har problem med att få dina anteckningsböcker att synkronisera kan kontakta Helpdesk för att hjälp med att lösa problemet.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2024-03-15
Publicerad: 2024-03-14