Logotyp
Planner

Windows 10

Information och tips om Windows 10.

Microsoft Support

Frågor och svar

Start-menyn och Aktivitetsfältet kan förändras enligt eget tycke genom att lägga till, ta bort eller förändra de applikationer (genvägar) som finns där

Start

När man klickar på Start , knappen med Windows flaggan, eller trycker på Windowstangenten på tangentbordet så öppnas Start med följande innehåll:

  • I kolumnen längst till vänster återfinns följande knappar
  1. Meny (expanderar och visar namnet på alla menyobjekt
  2. Konto (Logga ut, lås, växla användare, kontoinställningar)
  3. Utforskaren
  4. Inställningar
  5. Stänga av/starta om dator
  • Andra kolumnen visar alla applikationer i alfabetisk ordning som är installerade på datorn och detta fält är dynamiskt då det även kan visa vilka applikationer som senast är installerade högst upp eller vilka applikationer som används mest. Klickar man på en bokstav så visas alfabetiska knappar så man enkelt hoppa till en applikation som börjar på en specifik bokstav
  • Tredje kolumnen är den s.k. Startlayouten där man kan lägga till applikationer för snabb åtkomst men även förändra ikonernas storlek och plats. Startlayouten är förändrad inom Skellefteå kommun då Officeapplikationer, System Center och webbläsaren Microsoft Edge lagts till där i utgångsläget och sen kan du som användare göra egna anpassningar.

För att lägga till en specifik applikation i Startlayouten så högerklickar man på den och väljer Fäst på Start.


I detta fall la jag dit Foton och nu när den ligger i Startlayouten så kan man återigen högerklicka på den för att exempelvis ändra storleken på ikonen.


Om man klickar med vänster musknapp och håller in den så kan man även dra och släppa ikonen där man vill ha den.


Tips. Det snabbaste och enklaste sättet att starta en applikation är att söka efter den. Tryck på Windowstangenten på tangentbordet och börja skriva namnet på den applikation du vill starta så listas allt som återfinns med det man sökt på. I detta exempel ville jag starta Software Center och bara genom att skriva soft så visas förslag och bästa matchning. Stämmer bästa matchning så trycker man Enter för att starta


Aktivitetsfältet

Precis som i tidigare versioner av Windows så kan man förändra vilka applikationer som ligger i Aktivitetsfältet, dvs. ikonerna som ligger till höger om Windowsknappen.


Genom att högerklicka på en applikation som återfinns i Startlayouten eller i listan över alla applikationer så finns valet
Mer > Fäst i aktivitetsfältet.


Tips. För att snabbt starta en applikation som ligger i Aktivitetsfältet kan man trycka ned Windowsknappen på tangentbordet följt av en siffra. Ikonerna Sök och Aktivitetsvy som ligger längst till vänster räknas inte. Så för att starta Microsoft Edge så trycker man Windowsknapp + 1 och för att starta Microsoft Outlook trycker man
Windowsknapp + 3.

När du har anslutit din Windows 10-dator till externa bildskärmar kan du justera inställningarna för var och en av dem. Varje bildskärm är numrerad för att hjälpa dig att identifiera dem enklare.

Inställningar för bildskärmar hittar du under: Start (Windowsflagga) ➡ InställningarSystem ➡ Bildskärm

Supportartikel och instruktionsfilm från Microsoft Support

Installationen görs på kommunal arbetsplats med tillgång till kabelbunden anslutning mot nätverk.

  • Efter installation behöver eventuella extraprogram installeras på nytt från Software Center.
  • Personliga filer som lagrats på Mina dokument (H), partition D:\,
    OneDrive och Skrivbord påverkas inte.
  • Fästisar. Information som du vill spara behöver sparas undan. I första hand i OneNote, alternativt i ett Word-dokument.
  • Mina dokument (H). Enskilda personer har haft filer sparade som ej synkroniserats till server. Vilket innebär att dessa filer kan försvinna när datorn installeras om. Om du är osäker: logga in på en annan dator och kontrollera så att dina senast ändrade filer går att komma åt.

Räkna med att installationen tar ungefär 2 timmar. Under denna tid går datorn inte att använda till något annat.
Efter att installationen är klar måste första inloggning ske med datorn fortfarande uppkopplad på arbetsplatsen (mot SKENET). Om detta inte görs kommer inloggning hemma inte att fungera.

Starta installationen

Innan du startar installationen måste datorn vara ansluten till en strömkälla (exempelvis dockningsstation) och till kabelbundet nätverk. Den vänstra ikonen (enligt bild nedan) som visar ett batteri med en strömkabel indikerar att ens bärbara dator är ansluten till strömförsörjning. Den högra ikonen som visar en datorskärm och en nätverkskabel indikerar att datorn är ansluten via kabelbundet nätverk.


Starta om datorn och logga in på nytt.
Sök efter appen Software Center eller gå till Startmenyn > Alla program > Microsoft System Center > Configuration Manager och starta Software Center
Efter installation behöver eventuella extraprogram installeras på nytt
från Software Center.
Personliga filer som lagrats på Mina dokument (H), partition D:\,
OneDrive och Skrivbord påverkas inte.
Fästisar. Information som du vill spara behöver sparas undan. I första hand i OneNote, alternativt i ett Word-dokument.
Mina dokument (H). Enskilda personer har haft filer sparade som ej
synkroniserats till server. Vilket innebär att dessa filer kan försvinna
när datorn installeras om. Om du är osäker: logga in på en annan dator och kontrollera så att dina senast ändrade filer går att komma åt.
Gå till Operativsystem och starta uppgraderingen genom att klicka på tillgänglig installation för Windows 10 och sedan på knappen Installera.
Observera att versionsnumret kan variera då nya versioner kommer att göras tillgängliga regelbundet. Även prefixet kan skilja då ”Kommun” likväl som ”Skola” används.

Följande meddelande är en sista bekräftelse innan installation påbörjas, klicka på knappen Installera för att installera om datorn.
Observera att informationen som står med fetstil inte är helt korrekt utan den information som angetts tidigare i detta dokument gäller

Nu startar själva installationen och i detta läge kommer datorn att göra resten själv. Datorn kommer att starta om ett antal gånger och är klar när inloggningsskärmen visas. Räkna med att installationen tar ungefär 2 timmar.

Notis. Eftersom du fortfarande är inloggad bör du av säkerhetsskäl hålla koll på din dator fram till den första omstarten. Alternativt att du låser datorn genom att dra ut ditt Kommun-ID eller genom att trycka Ctrl + Alt + Del och låsa datorn. Du får däremot absolut inte logga ut!

Logga in på datorn

Ominstallationen är klar då inloggningsskärmen åter visas. Logga in på datorn, installera eventuella extraprogram som du använder via Software Center
Vid problem kan du kontakta Helpdesk

Inloggning med Kommun-ID

Första gången du stoppar in ditt Kommun-ID i datorns kortläsare så installeras drivrutinerna för smartkortet. Därför är det viktigt att låta kortet sitta kvar tills installationen av drivrutinen är slutförd.

  • Så här ser inloggningsskärmen ut vid första inloggning när ens Kommun-ID inte sitter i datorn.
  • Sätt in ditt Kommun-ID i kortläsaren och vänta några sekunder för att installationen av drivrutinen ska slutföras. När installationen är klar visas texten Inloggningsalternativ längst
    ned på skärmen.
  • Klicka sedan på Inloggningsalternativ och välj smartkort som inloggningsalternativ.
    Beroende på datormodell så kan en eller flera inloggningsalternativ med smartkort visas. Välj det alternativ som visar din mejladress efter ditt val.

​Kända och testade program installerar du från Software Center. Software Center kommer du åt genom att:

  • klicka på Windowsflaggan och sedan skriva Software Center eller
  • genom att navigera dig fram till den i Startmenyn


I Software Center ser du en överskiktsbild liknande den nedan – de programvaror eller applikationer som visas kommer dock att variera beroende på din behörighet.


Funktioner
I menyn finns olika kategorier:


Här följer en kort beskrivning av de olika kategorierna:
Kategori

Vad gör den?

ProgramVisar Program som kan installeras
UppdateringarVisar ifall det finns tillgängliga uppdateringar
OperativsystemVisar ifall det finns nya versioner av Windows tillgängligt
InstallationsstatusVisar status på installation av programmen som valts
EnhetskompatibilitetHär kan klienten kontrolleras mot förbestämda regler om sådana finns för att se att alla krav (så som antivirus, brandvägg m.m.) är OK
AlternativHär kan användaren anpassa vissa delar av hur SCCM klienten hanterar den aktuella datorn

Ladda ner programvara


Program

Under Program visas programvaror som du kan installera. De har i samråd med arbetsgivaren tagits fram för att främja produktiviteten och underlätta dagligt arbete. Det kan även finnas tillfällen då specifik programvara skickas ut till enskilda datorer, de kommer
också att visas här och kan ha både frivillig eller tvingande installation.
Det finns lite olika sätt att hitta en specifik applikation och det kan göras genom att filtrera, sortera eller söka


För att installera en applikation klickar du på den och sedan på knappen Installera.


Uppdateringar
Din dator får kontinuerligt Windows- och applikationsuppdateringar och de visas under Uppdateringar. Du ser aktuell installationstid och tiden som i bilden nedan visas under Status är när den automatiska installationen kommer att ske. Vill du manuellt starta den klickar du på knappen Installera alla i det övre högra hörnet.


Installationsstatus
Här ser du status på installationer som sker/skett oavsett om det är uppdateringar eller program som valts för installation. Här ser du även se kommande schemalagda installationer eller eventuella väntande omstarter.


Alternativ
Under det sista menyvalet Alternativ kan du göra inställningar.

Arbetstid
Inställningarna styr i vissa lägen när schemalagda arbeten ska inträffa. Anpassning av arbetstid kan då styra när du till exempel vill få uppdateringar installerade.


Datorunderhåll
Här styr du hur alla framtida tvingande uppdateringar och programutskick ska få påverka användarupplevelsen. Om det övre alternativet i bilden nedan bockas i kommer tiderna som ställdes in under Arbetstid att styra när de installeras. Det undre alternativet gör att uppdateringar inte kommer att störa presentationer – om datorn är inställd i presentationsläge.


Presentationsläge
För att undvika avbrott av en uppdatering av Windows/applikationer eller att skärmsläckaren går igång kan du på bärbara datorer nyttja presentationsläge. Det läget startas genom att du högerklickar på Startknappen (eller trycker Windowstangent + x) och väljer Mobilitetscenter, eller öppnar Mobilitetscenter via Kontrollpanelen.
Då visas följande:


Den rutan som är intressant är:


Här finns två klickbara knappar – den ena den synliga Slå på som aktiverar presentationsläge och den mer ”osynliga” knappen som ser ut som en projektor. Klickar du på den visas Presentationsinställningar:


Här styr du om skärmsläckaren ska inaktiveras och genom att bocka i "Jag håller för närvarande en presentation" sker samma sak som att i rutan tidigare välja "Slå på".
Det i sin tur gör att uppdateringar eller programutskick inte stör när datorn är i presentationsläge.

Kända och testade program installerar du från Företagsportal. Företagsportal kommer du åt genom att:

  • klicka på Windowsflaggan och sedan skriva Företagsportal eller
  • genom att navigera dig fram till den i Startmenyn


I Företagsportal ser du en överskiktsbild liknande den nedan – de programvaror eller applikationer som visas kommer dock att variera beroende på din behörighet.


Funktioner
I menyn finns olika kategorier:


Här följer en kort beskrivning av de olika kategorierna:
Kategori

Vad gör den?

Appar

Visar Program som kan installeras

Appkategorier

Visar Program sorterade i kategorier

Nerladdningar och uppdateringar

Visar status på installation av programmen som valts

Enheter

Här finns information om dina enheter

Hjälp och support

Här finns kontaktuppgifter till Helpdesk

Min Profil

Visar din profil. Här finns också en länk till

My Account (microsoft.com) Länk till annan webbplats.

. Där kan du se och hantera ditt konto.

Inställningar

Här kan man trigga en synkronisering och ställa in mörkt eller ljust läge

Ladda ner programvara


Program

Under Appar visas programvaror som du kan installera. De har i samråd med arbetsgivaren tagits fram för att främja produktiviteten och underlätta dagligt arbete. Det kan även finnas tillfällen då specifik programvara skickas ut till enskilda datorer.
Det finns lite olika sätt att hitta en specifik applikation och det kan göras genom att söka eller välja kategori.


För att installera en applikation klickar du på den och sedan på knappen Installera.


Nerladdningar

Här ser du status på installationer som sker/skett.


Enheter
Här kan du se dina enheter och status.


Hjälp och support
Visar aktuella kontaktuppgifter för att kontakta support.


Min Profil
Visar din profil. Här finns också en länk till My Account (microsoft.com) Länk till annan webbplats.. Där kan du se och hantera ditt konto.

Här är en film som introducerar Windows 10

Första gången du stoppar in ditt Kommun-ID i datorns kortläsare så installeras drivrutinerna för smartkortet. Därför är det viktigt att låta kortet sitta kvar tills installationen av drivrutinen är slutförd.

Så här ser inloggningsskärmen ut vid första inloggning när ens Kommun-ID inte sitter i datorn


Sätt in ditt Kommun-ID i kortläsaren och vänta några sekunder för att installationen av drivrutinen ska slutföras. När installationen är klar visas texten Inloggningsalternativ längst ned på skärmen.


Klicka sedan på Inloggningsalternativ och välj smartkort som inloggningsalternativ. Beroende på datormodell så kan en eller flera inloggningsalternativ med smartkort visas. Välj det alternativ som visar din mejladress efter ditt val.

För att undvika avbrott så som uppdatering av Windows/applikationer eller att skärmsläckaren går igång kan man på bärbara datorer nyttja presentationsläge. Detta läge startas genom att man:

  • Högerklickar på Startknappen (eller trycker Windowstangent + x)
    –Väljer Mobilitetscenter
  • Öppna Windows Mobilitetscenter via Kontrollpanelen

Då dyker följande program upp:


Den rutan som är intressant är:


Och här finns två klickbara knappar – den ena den synliga Slå på som aktiverar presentationsläge och den mer osynliga knappen som ser ut som en projektor. Klickar man på den dyker Presentationsinställningar upp:


Här styr man om skärmsläckaren ska inaktiveras och genom att bocka i Jag håller för närvarande en presentation sker samma sak som att i rutan tidigare välja Slå på.

Notis. Det går även använda följande snabbkommandon efter varandra via tangentbordet för att snabbt aktivera presentationsläget:

  1. Windowstangent + x
  2. Tangenten b
  3. Alt + å

Uppdateringar av Windows och övriga Microsoftprodukter sker automatiskt. Uppdateringarna skickas ut till datorerna oavsett om de är ansluta till Skenet eller inte.

Du behöver inte själv ha koll på vilken version av Windows du har. När det aktuellt för dig kommer du få meddelandet "Din organisation kräver att enheten startas om inom 7 dagar". Du har då 7 dagar på dig att själv starta uppdateringen vid ett tillfälle som passar dig. Uppdateringen kan genomföras både på jobbet och hemma.

Ta för vana att installera uppdateringar så fort som möjligt när erbjudandet dyker upp.

Uppdateringar kommer ta olika lång tid på olika datorer och storlek på uppdateringen men räkna med att det kan ta upp till en timme. Vid uppdateringen ska du ha strömkabel kopplad till datorn.


Om du inte själv startar uppdateringen kommer den att bli tvingande 7 dagar efter att du fick meddelandet första gången. Det innebär att du kan få uppdateringen vid ett tillfälle när det inte passar. Du får en varning när det är 8 timmar kvar och ytterligare en när det är 60 minuter kvar.

Om du inte har igång din dator under en längre period kommer uppdateringen att ske vid första omstarten.

Om du av någon anledning vill kontrollera vilken windowsversion du har kan du trycka på windowstangenten och skriva winver och sen trycka enter.

Efter en Windowsuppdatering kan det komma ett antal mindre uppdateringar den kommande tiden beroende på om det finns andra inställningar i din dator som behöver förändras.

  1. När du är inloggad på datorn trycker du Ctrl-Alt-Del på tangentbordet

  2. Välj sedan "Ändra lösenord" i menyn som dyker upp

  3. Skriv in ditt aktuella lösenord i rutan för Gammalt lösenord

  4. Skriv sedan in ditt nya lösenord i rutan för Nytt lösenord

  5. Skriv ditt nya lösenord även i rutan för Bekräfta lösenord

  6. Klicka sedan på pilen i höger kant på rutan för Bekräfta lösenord

I många fall kan en rensning av historiken i webbläsaren lösa problem som uppstått med webbsidor.

1. Klicka på de 3 prickarna längst uppe till höger i Edge.

2. Välj inställningar och sedan sekretess, sökning och tjänster.

3. Under Radera webbdata väljer du Välj vad du vill radera.


4. Välj All tid i listrutan Tidsintervall.

5. Välj de typer av data som du vill rensa. Se till att Cookies och Cache är ibockade.

6. Välj Rensa nu.

I många fall kan en rensning av historiken i webbläsaren lösa problem som uppstått med webbsidor.

1. Klicka på de tre prickarna i övre högra hörnet, och välj Inställningar

 

2. Gå till ”rensa Webbinformation”


Välj att rensa ”Sedan kontot skapades” och klicka sedan på ”Rensa data”

I många fall kan en rensning av historiken i webbläsaren lösa problem som uppstått med webbsidor.

1. Klicka på “kugghjulet” och välj Internetalternativ


2. Klicka sedan på “Ta bort”


I fönstret “Ta bort webbhistorik” kontrollera att rätt rutor är ibockade och klicka på “ta bort”


Stäng fönster med “OK” knappen och starta om webbläsaren

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2024-04-22
Publicerad: 2020-06-08