Logotyp

Vilka appar kan jag använda till vad?

På denna sida har vi delat in apparna efter tre kategorier, samarbeta och lösa uppgifter, planera samt kommunicera.

Ett av målen med M365 är att göra det enklare att samarbeta. Här är få saker lika viktiga som att enkelt kunna dela dokument, vilket är en av grundpelarna i Microsoft 365. Oavsett applikation eller enhet kan du alltid dela dina dokument med andra, både internt och externt. Nedan har vi listat verktyg inom M365 som bidrar till samarbete och att lösa uppgifter.

Grundläggande verktyg

Applikation

Vad?

Delve

Personliga kontakter och kontaktlistor.

Teams

digitalt samarbete. Ett nav för kommunikation, filer, anteckningar, planering och allt annat digitalt innehåll som du eller gruppen behöver.

OneNote

anteckningar, informationsinsamling och samarbete. Det kan liknas med en pärm med innehållsregister och sidor, fast i digital form.

Microsoft 365-apparna:
Word
Excel
PowerPoint

Förutom Outlook och OneNote så finns de bekanta programmen Word, Excel och PowerPoint med bland Microsoft 365-apparna. Läs mer här Länk till annan webbplats. för Microsoft 365 i mobila enheter.

Lists

spåra information och organisera arbete med hjälp av listor i Teams.

Övriga verktyg

Applikation

Vad?

Sway

att skapa och dela interaktiva rapporter, presentationer, personliga berättelser med mer. Sway gör utformningen åt dig.

Forms

att skapa undersökningar, frågeformulär och omröstningar på några minuter. Skicka dem till valfria personer och se resultaten i realtid.

Whiteboard

en digital skrivtavla för samarbete.

Avancerade verktyg

Applikation

Vad?

Power Automate

Skapa arbetsflöden, automatisera uppgifter.

Power Apps

Skapa mobil- och webbappar.

Det finns många verktyg för att planera i Microsoft 365; Lists, Planner, Outlook uppgifter och To Do är några av dem. Det finns flera sätt att organisera sin vardag och alla har sitt personliga sätt. Det går exempelvis även att använda OneNote tillsammans med Outlook uppgifter, eller använda fästisar (post-it) i Windows.

Verktyg för att planera

Verktyg

Är ett verktyg för:

Planner

teamet, ex arbetslaget eller projektgruppen.

Kalendern i Outlook

både planering och samarbete.

Uppgifter i Outlook

dina personliga uppgifter, ex flagga e-post för uppföljning.

To Do

personlig planering med koppling till Outlook-uppgifter

Lists

hjälper till att spåra information och organisera arbete med hjälp av egna listor eller listor i Teams.

Nedan berättar vi om några verktyg för kommunikation inom M365 samt att du kan läsa om tips och trix för digitala möten och en kanalguide för kommunikation.

Verktyg för att kommunicera

Verktyg

Är ett verktyg för:

Outlook

extern kommunikation. Personliga kontakter och kontaktlistor.

Teams

digitalt samarbete. Ett nav för kommunikation, filer, anteckningar, planering och allt annat digitalt innehåll som du eller gruppen behöver.

Stream

att se och publicera videos, vår egen videotjänst (ungefär som vår egen YouTube)

Translator

kan användas för att underlätta kommunikation mellan olika språk med hjälp av text och talöversättning.

Kanalguide för kommunikation

I denna PowerPoint-presentation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa om vår kanalguide.

Digitala möten

Tips att tänka på inför, strax innan och under digitala möten.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2023-07-04
Publicerad: 2022-07-06