Logotyp
Planner

OneNote

OneNote är ett verktyg för anteckningar, informationsinsamling och samarbete. Det kan liknas med en pärm med innehållsregister och sidor, fast i digital form.

OneNote är enkelt sagt en anteckningsbok men det kan också bli grunden för att jobba papperslöst. I OneNote kan du i princip ha allt som du idag har i pärmar i din bokhylla, på lösa blad på ditt skrivbord och dessutom det mesta som du idag inte riktigt vet hur du ska spara digitalt för att kunna komma åt och hitta det. E-post, anteckningar från föreläsningar, komihåglistor, telefonlistor, länksamlingar osv.

Samarbeta

En annan bra funktion med OneNote är att det går att dela anteckningsböcker.

Om du skapar en anteckningsbok i Teams blir teamet ägare av anteckningsboken och den delas automatiskt med alla som ingår i teamet. Det gör organisationen mindre sårbar eftersom det inte spelar någon roll om personer slutar eller tillkommer i teamet, anteckningsboken finns tillgänglig för alla medlemmar så länge teamet finns kvar.

I OneDrive sparar du dina anteckningsböcker. Du kan komma åt den från vilken enhet som helst. Det är viktigt att ha i åtanke att om du delar en OneNote -anteckningsbok får de du delar dem med tillgång till hela anteckningsboken.

Vi rekommenderar att du skapar personliga anteckningsböcker i OneDrive och gemensamma i Teams. Du kan flytta anteckningsböcker på H: till OneDrive. Flytta inte över eventuella uppgifter som omfattas av sekretess, läs mer här om informationssäkerhet i M365. Om ni har en gemensam anteckningsbok på G: så bör ni prata ihop er innan den flyttas så att alla vet var de kan hitta den. Tänk på att alla måste ha tillgång till teamet.

Hur du kommer åt OneNote

  • Webb - microsoft365.com/login Länk till annan webbplats.
  • Dator - Hämta Microsoft 365 (Office) i Företagsportalen
    Det finns även en annan version som heter OneNote för Windows 10, Microsoft kommer att lägga ned den 2025.
  • Delad dator - Office 2019
  • Mobil/Surfplatta - App store (iPhone) eller Google play (Andoid)

Microsoft Support

På Microsoft Support finns ett hjälpcenter Länk till annan webbplats. för OneNote. På den sidan finns hjälp för alla enheter. Där hittar man även utbildningscenter Länk till annan webbplats.för OneNote.

Interna utbildningsfilmer

Vill du hitta fler interna utbildnings, läs mer på vår sida om Filmer och utbildningar i Stream

Vill du hitta fler interna utbildnings, läs mer på vår sida om Filmer och utbildningar i Stream

Frågor och svar

Har du problem med att OneNote 2016 äter upp utrymmet på din hårddisk?

OneNote 2016 skapar per automatik 2 st säkerhetskopior och laddar även ned filer och bilder automatiskt, vilket gör att stora anteckningsböcker kan ta upp väldigt mycket lagringsutrymme på din hårddisk.

Från och med 20 april 2021 är grundinställningen ändrad för förvaltningen utbildning och arbetsmarknad till att enbart ta 1 säkerhetskopia samt inte ladda ned filer och bilder.

För att minska lagringen kan du göra detta:

  • Stäng ned anteckningsböcker du inte använder, då rensas automatiskt "cachen" (tillfällig minnesplats där datorn lagrar viss information för att den skall vara snabbt tillgänglig.)
  • Se till att "ladda ned alla filer och bilder" inte är i bockad, under Arkiv-Alternativ-Synkronisera.
  • Minska på antalet säkerhetskopior, under Arkiv-Alternativ-Spara och säkerhetskopiera.
  • Den största boven är troligen säkerhetskopiorna, se till att rensa mappen för säkerhetskopior.

Instruktion

(1) Klicka på Arkiv
(2) Alternativ

Instruktion OneNote


(3) Välj Synkronisera
(4) Se till att "Ladda ned alla filer och bilder" inte är ikryssad.

Instruktion OneNote


(5) Gå till "Spara och säkerhetskopiera"
(6) Här är din mapp för säkerhetskopior, den behöver du i steg 9.
(7) Se till att minska antalet säkerhetskopior.


(8) Öppna utforskaren och klicka i adressfältet.
(9) Skriv in eller klistra in länken till din säkerhetskopiemapp (6).
Ersätt det gula med din sjuställiga kod: C:\Users\sjuställigkod\AppData\Local\Microsoft\OneNote\16.0\Säkerhetskopia


(10) I utforskaren - högerklicka på mappen och "ta bort" alla säkerhetskopior.

Om ni använder er av OneNote och lagrar den på H: kan det vara så att den inte syncar korrekt. Syncar den ej korrekt och man installerar om datorn tappar man allt som inte syncat, då det har enbart legat lokalt på datorn.

Nedan finns en instruktion hur man flyttar sin lokalt lagrade anteckningsbok till sin OneDrive i M365.

Denna guide funkar även när du ska flytta till en anteckningsbok i Teams. Om du har en anteckningsbok i Teams redan hoppa över steg 1 och 2. För att skapa en anteckningsbok i Teams följ denna guide Länk till annan webbplats.. Gå till anteckningsboken i Teams och gå till steg 3.

Instruktion

  1. Börja med att skapa en ny OneNote-anteckningsbok i din OneDrive (Logga in på microsoft365.com/login Länk till annan webbplats.), du lägger den var du vill, men förslagsvis kanske under mappen som heter Anteckningsböcker.
  2. Namnge den ex till samma som den du vill flytta till molnet, tryck skapa.
  3. Nu öppnas din OneNote i online-läge. Välj där att öppna den i appen i datorn.
  4. Dyker en "vill du öppna"-ruta upp, klicka på knappen "Öppna OneNote 2016".
  5. Nu har du öppnat anteckningsboken i OneNote 365.
    Den lägger sig längst ned bland dina anteckningsböcker. Ser du ej listan till vänster klicka på "pin"-ikonen för att låsa fast menyn.
  6. Nu ska du flytta dina anteckningar som ligger i din anteckningsbok som är lagrad på datorn till den nya som du nyss skapat i molnet.
    Högerklicka på ett avsnitt och välj flytta eller kopiera.
    Du kan även flytta avsnittsgrupper, har du många avsnitt kan du lägga dem i en avsnittsgrupp och flytta den till anteckningsboken i OneDrive. Högerklicka i så fall på en avsnittsgrupp och välj flytta.
  7. Markera den nya anteckningsboken och välj flytta'
  8. Du måste göra detta med alla avsnitt eller avsnittsgrupper i den 'gamla' anteckningsboken.
  9. När du har flyttat alla avsnitt kan du gå in på OneNote Online och dubbelkolla så allt har hamnar där, det kan ta ett tag innan allt laddas upp i molnet/synkroniseras.
  10. Högerklicka och välj stäng på den gamla anteckningsboken.
  11. För att dubbelkolla var din OneNote är lagrad kan du högerklicka på anteckningsboken och välja Egenskaper (just ovanför stäng, se förra bilden).
  12. Står det plats: OneDrive - Skellefteå kommun vet du att den ligger i din OneDrive. Du kan då öppna den i OneDrive eller gå direkt till OneNote Online. Du kan även hämta OneNote i mobilen och få anteckningsboken dit.

🔗 Instruktion i Word med bilder Länk till annan webbplats.

Nedan finns en instruktion hur man flyttar sin anteckningsbok från OneDrive eller Teams till sin dator, ex på H: eller G:.

Instruktion

  1. Börja med att skapa en ny OneNote-anteckningsbok i OneNote 365 på datorn, genom att gå till Arkiv - Nytt - bläddra till din dator där du vill spara.
  2. Namnge den ex till samma som den du vill flytta från molnet, tryck skapa.
  3. Anteckningsboken öppnas automatiskt och lägger sig längst ned bland dina anteckningsböcker. Ser du ej listan till vänster klicka på "pin"-ikonen för att låsa fast menyn.
  4. Se även anteckningsboken du vill kopiera från i OneNote 365 är öppen. Ser du den i OneDrive i webbläsaren eller Teams kan du välja "Öppna i skrivbordsapp"
  5. Nu ska du flytta dina anteckningar som ligger i din anteckningsbok i molnet till den nya som är lagrad på datorn, där du valde att spara under steg 1.
    Högerklicka på ett avsnitt och välj flytta eller kopiera i anteckningsboken du vill flytta från.
    Du kan även flytta avsnittsgrupper, har du många avsnitt kan du lägga dem i en avsnittsgrupp och flytta den till anteckningsboken i OneDrive. Högerklicka i så fall på en avsnittsgrupp och välj flytta.
  6. Markera den nya anteckningsboken och välj flytta.
  7. Du måste göra detta med alla avsnitt eller avsnittsgrupper i den 'gamla' anteckningsboken.
  8. När du har flyttat alla avsnitt kan du gå in på OneNote Online och dubbelkolla så alla avsnitt är flyttade, det kan ta ett tag innan allt laddas upp från molnet/synkroniseras.
  9. Högerklicka och välj stäng på den gamla anteckningsboken.
  10. För att dubbelkolla var din OneNote är lagrad kan du högerklicka på anteckningsboken och välja Egenskaper, under plats ser du var den är lagrad.

Nedan finns en instruktion hur man flyttar sin anteckningsbok från ett team till ett annat team via OneNote 365 datorapplikation.

Innan du flyttar anteckningsboken, se till att du har skapat en genväg i din OneDrive på datorn till teamet filer (dit du vill flytta anteckningsboken), se nedanstående länk.

Instruktion

  1. Öppna anteckningsboken du vill flytta i OneNote 365.
    Gå till anteckningsboken och klicka på i Teams på Öppna i webbläsare, i webbläsaren klickar du på knappen Redigering.
  2. Klicka på Öppna i skrivbordsapp.
  3. Högerklicka på anteckningsboken du vill flytta.
  4. Klicka på Egenskaper.
  5. Klicka på Ändra plats.
  6. Klicka på OK.
  7. Välj den länkade mappen från teamet, dit du vill flytta din anteckningsbok.
  8. Klicka på Välj.
  9. Nu synkroniseras din anteckningsbok till det nya stället. Klicka OK.

    Vänta till anteckningsboken synkroniserat klart, du kan dubbelkolla i teams under filer och dubbelkolla så allting är flyttat till nya stället.
Flytta OneNote mellan team

Genom att högerklicka på en anteckningsbok som du för närvarande inte behöver kan du välja ”Stäng den här anteckningsboken”. Den nedstängda boken kräver ingen synkronisering och du frigör därför utrymme på din hårddisk.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2024-03-06
Publicerad: 2020-09-30