Teams för utbildning
Här kan du läsa mer om teams för utbildning, vilka team vi har med elever, vad som gäller vid kurs- och terminsstart och kurs- och terminsslut samt om kopplingen till vår lärplattform Unikum.
Informationen på denna sida vänder sig till personal inom förvaltningen utbildning och arbetsmarknad.
Vad är Teams för utbildning?
Microsoft har en speciell licens för skolan där Teams för utbildning samt OneNote för utbildning ingår. I Teams ingår alla funktioner men i vissa fall är de anpassade för skola, som exempelvis en rutnätsvy över alla team. Vissa extra funktioner ingår, som specifika undervisningsteam med elever.
Alla inom utbildning och arbetsmarknad har teams för utbildning.
Vilka olika slags team har vi med elever?
Grupper i schemat skickas till elevregistret (Edlevo) som skickas till Unikum (varje natt) med information om vilka elever som går i klassen/ämnet/kursen och vilka lärare som är kopplade till gruppen. Dessa grupper skickas i sin tur till Teams där de skapas upp team med eleverna. Ändringar i grupperna sker i elevregistret som i sin tur uppdaterar informationen till Unikum och Teams.
För att det ska bli ett team med elever måste läraren aktivera teamet.
Kurs- och ämnesteam
Här arbetar kurs-/ ämnesläraren och elevgruppen med lektionsarbete i den aktuella kursen. eller ämnet Det går att använda olika kanaler för olika arbetsområden.
Mentor- och klassteam
Här kommunicerar mentorn/klassläraren det som rör klassen, men inte något specifikt ämne. Här kan man skapa kanaler för ex klassråd.
Skolteam
Detta team innehåller både elever och personal och används som skolans anslagstavla. Teamet är nedlåst så enbart administratörer och utvalda moderatorer har behörighet att skriva inlägg.
Medlemmar måste hanteras via elevregistret, manuellt tillagda medlemmar synkas bort om de inte finns med i elevregistret.
Det är i dagsläget enbart gymnasiet som har ett skolteam (from HT22).
Alla grupper i elevregistret (Edlevo) skickas till Unikum och dessa blir team med elever i Microsoft Teams.
Nya elever eller förändringar i gruppen hämtas från elevregistret (Edlevo) och dagen efter syns ändringen i teamet.
Start - kurs/terminsstart
Aktivera team med elever
För att elever ska få tillgång till ämnes- och kursteam måste lärare aktivera teamet.
- När läraren går till ett nytt synkat Team möts man av en ruta som säger att Din klass väntar - Den här klassen är väntande och syns inte för eleverna. Välj Aktivera när du är klar med alla inställningar för teamet, så att du kan släppa in eleverna.
Det innebär att eleverna inte ser teamet förrän du som lärare väljer att aktivera det. - Klicka på OK.
- Förbered teamet, ex skapa kanaler och lägga upp resurser i flikmenyer i teamet.
- För att aktivera teamet för eleverna klickar du ovanför flikmenyn i teamet på knappen Aktivera bredvid texten där det står att X antal elever väntar på att få ansluta.
Här finns en instruktion på Microsoft Support. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (högerklicka i webbläsaren och du vill kunna översätta till svenska)
Kom igång med ditt kurs-/ämnesteam med elever
Här har du några tips från Microsoft Support för att komma i gång med ditt team. Det finns även en inbyggd hjälp-knapp i Teams längst ned i vänstra hörnet.
Här får du en snabb översikt på 1.41 min. Filmen är på engelska men det går att aktivera svensk undertext.
Några utvalda artiklar från Microsoft Supports snabbstart:
- Få ordning i klassteamet (microsoft.com) Länk till annan webbplats.
- Möten, chattar och inlägg i klassteam (microsoft.com) Länk till annan webbplats.
- Dela och ordna filer i klassteamet (microsoft.com) Länk till annan webbplats.
Här finns en handbok för elever med ett avsnitt om strukturen i Teams, som ger dig och dina elever en grundlig förklaring till upplägget:
Mappen klassmaterial - för filer som eleverna kan läsa men inte redigera
Dela filer med dina elever som de kan läsa men inte redigera med hjälp av mappen klassmaterial i din allmänna kanal. Det är ett bra sätt att dela dokument med klassen och praktiskt, behöver du ändra i dokumenten så uppdateras dem för alla i teamet.
- Gå till teamet och kanalen Allmänt.
- Klicka på Filer i flikmenyn.
- Klicka på mappen Klassmaterial.
- Klicka på + Nytt för att skapa nytt dokument, exempelvis ett worddokument.
- Välj Ladda upp om du vill ladda upp filer eller mappar från din dator.
- Synkronisera om du vill lägga till mappen i din utforskare under Skellefteå kommun.
(I steg 8 visar vi hur du istället lägger till mappen i din OneDrive som länk, det är smidigt och enklare när du ska sluta synkronisera.) - Klicka på Öppna i SharePoint.
- Klicka på Lägg till genväg i OneDrive för att synkronisera mappen till din OneDrive.
- På Fäst i Snabbåtkomst läggs mappen till i din OneDrive i webbläsaren.
Du kan också skapa egna skrivskyddade mappar så att eleverna kan läsa dem men inte redigera, läs mer hur du skrivskyddar i denna supportartikel från Microsoft:
Pågående - under kursen/terminens gång
Uppgifter i Teams
Du kan i teams skapa, skicka och betygsätta uppgifter.
Här följer ett antal länkar som hjälper dig igång med att dela ut, ta in och ge feedback på uppgifter i kursteam:
- Skapa din första uppgift i Microsoft Teams : Eventful (freshdesk.com) Länk till annan webbplats.
- Uppgiftsverktyget i Teams - så funkar flödet : Eventful (freshdesk.com) Länk till annan webbplats.
- Skapa Frågeformulär uppgift : Eventful (freshdesk.com) Länk till annan webbplats.
- Tagga uppgifter med kategori i Teams uppgiftshanterare : Eventful (freshdesk.com) Länk till annan webbplats.
Du kan även läsa mer på Microsoft Support hur du gör:
Ouriginals plagieringskontroll i Teams (för GY&VUX)
Med appen Ouriginal (tidigare kallad Urkund) i Teams kan du plagiatkontrollera uppgifter som du skapat i Teams.
Här finns en instruktionsfilm från Ouriginal:
Här hittar du en skriven instruktion från Ouriginal, börja på sida 4:
Radera inte aktuella team
Vår rekommendation är att man inte tar bort synkade team, detta för att synken kommer att skapa upp teamen igen. I stället behöver man vända sig till källan (Elevregister) och göra de justeringar som behövs där.
Tar man bort team så kan man inte använda malldokument i ämnet/kursens i Unikum, då filytan för att spara dokumenten ligger i teamet.
Lägg till Uppgifter och Planeringar från Unikum i Teams flikmeny
Du kan lägga till Planeringar och Uppgifter från Unikum som en flik i en kanal i ditt team.
OBS! Använd webbläsaren, Planeringar och Uppgifter från Unikum fungerar inte i appen på datorn.
- Öppna en webbläsare och logga in i Unikum
- Gå till M365 Länk till annan webbplats. och välj appen Teams
- Gå till ditt team och den kanalen där du vill lägga till planering och/eller uppgifter
- Klicka på + uppe i flikmenyn
- Sök efter Unikum och klicka på appen
- Klicka på Lägg till
- Välj typ av innehåll, om du vill lägga till Planeringar för grupp eller Uppgifter för grupp. Du måste göra om detta om du vill lägga till både Planering och Uppgifter.
- Välj grupp
- Välj ämne
- Spara
Här finns en supportartikel från Unikum Support:
Slut - kurs/terminsslut
Arkivering av ämnes- och kursteam
Informationen i de ämnes- och kursteam som du skapar och arbetar under året hamnar i teamsarkivet efter kurs- och terminsslut. Du kommer att kunna gå tillbaka till arkivet och hämta (läsa/kopiera/flytta) information till nya ämnes-/kursteam.
- Ämnes- och kursteam arkiveras automatiskt dagen efter det slutdatum som är satt på gruppen i elevregistret (Edlevo).
För att hitta ett arkiverat team går du till: Team - kugghjul - Hantera team - Arkiverade teams. Där kan du hämta information, inlägg och filer, och återanvända i kommande kursteam.
Ta bort eller förnya ett arkiverat team
Om ingen har besökt eller använt ett team eller ett arkiverat team på 1 år tas det per automatik bort. Läs mer här om arkivering av team.
För att ta bort eller förnya ett arkiverat team gå till knappen Team i högra menyn i Teams och klicka sedan på ⚙ kugghjulet vid Gå med i ett team och Hantera team.
- Gå ned till Arkiverade team.
- Klicka på ... tre prickar vid teamet du vill hantera.
- Välj Förnya team om du vill återställa ditt team.
- Klicka Ta bort team om du vill radera ditt team.
Eventful kurspaket - kopiera filer mellan team
Med Eventful kurspakets skapar och publicerar du valda filer från mappen kursmaterial från arkiverade kursteam till nya. Ingen kanalstruktur eller annat material går att importera, utan enbart filer.
Här finns en användarinstruktion från Eventful:
Du kan även (istället för kurspaketet) använda den inbyggda funktionen i Teams för att kopiera/flytta filer mellan team (både aktiva och arkiverade).
ps. Arkiverade team ligger under kugghjulet ⚙ > hantera teams > Arkiverade.
Andra funktioner
Tips på några andra funktioner som du kan använda med dina elever i Teams och M365.
Insikter i Teams
Insights i Microsoft Teams använder vyer med data för att hjälpa lärare att få översikt över sina elevers Teamsaktivitet, från inlämning av uppgifter till engagemang i klasskonversationer.
Läs mer på Microsoft support om Insikter:
Använda anteckningsbok för klassen i Teams
Du kan använd teamets inbyggda OneNote-anteckningsbok för klassen för mer klassarbete, aktiviteter och samarbete.
Läs mer på Microsoft support hur du gör:
Microsoft Forms för utbildning
Du kan använda Microsoft Forms i Teams för att skapa snabba omröstningar, ex som ordmoln. Forms använder du till att skapa undersökningar, test och omröstningar med dina elever, samla in feedback och samarbeta med andra lärare.
Läs mer på Microsoft support:
Microsoft Support
Kolla gärna vidare på Microsofts utbildningsmaterial, externa hjälpresurser kan däremot ta upp funktioner som är annorlunda eller inte finns hos oss.
På Microsoft Support finns:
Här är några fler tips:
- Teams för utbildning på Microsoft Learn | Microsoft Docs Länk till annan webbplats.
- Utbildningskurser (microsoft.com) Länk till annan webbplats.
Inbyggd hjälp i Teams
Längst ned i vänstra hörnet i Teams står det Hjälp. Klicka där och på utbildning. Då kommer man till en startsida med utbildningar i Teams.
Frågor och svar
Här lägger vi in vanliga frågor och svar. Finns inte svaret på din fråga sök på Microsoft Support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
När och hur tas ämnes- och kursteam bort?
Ämnes- och kursteam tas bort på samma sätt som alla andra team.
- Du som är ägare till ett team kan ta bort det genom att gå till teamnamnet och välja Fler alternativ … Ta bort teamet.
- Om ingen har besökt eller använt teamet eller dess innehåll på 1 år tas per automatik bort. Detta gäller även arkiverade team.
Återställa mappen klassmaterial i ett kursteam
Har du råkat ta bort mappen klassmaterial i ditt kursteam? Det går att återställa genom att gå till flikmenyn filer i allmäntkanalen. Klicka på lägg till molnlagring och välj SharePoint. Välj klassmaterial och skapa. I filmen nedan visas det hur man gör.
Vill du lära dig mer om mappen klassmaterial eller hur du skapar egna skrivskyddade mappar kan du läsa denna supportartikel från Microsoft. Länk till annan webbplats.