Logotyp

Lär dig använda Copilot i Edge - din AI-assistent på jobbet

Med Copilot i Edge får du en artificiell intelligens som assisterar dig bland annat i textgenerering, besvarar frågor och sammanfattar.

Copilot i Edge (förut Bing Chat Enterprise) är din AI-drivna chatt i arbetet. Copilot är tillgängligt via copilot.microsoft.com Länk till annan webbplats. och sidofältet (Ctrl+Shift+.) i Microsoft Edge.

  • Med Chatt i sidofältet kan du ställa frågor baserade på sidans innehåll eller en PDF som är öppen i webbläsaren.
  • Med Skriv i sidofältet kan du generera text med ton (professionell, ledig, rolig...), format (stycke, lista, sammanfattning...) och längd (kort, medium, lång).

Fungerar både i dator och mobil.

Dataskydd

Se en kort film (1 min) om dataskyddet i Bing Chat Enterprise. (nu Copilot) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Användar- och affärsdata är skyddade och läcker inte utanför organisationen
  • Din chattdata sparas inte
  • Används inte för att träna AI-modellerna.

Microsoft Support

Text nedan är framtagen med hjälp av Copilot och ChatGPT.

Vad får jag inte göra med Copilot i Edge?

Du får inte använda Copilot för att sammanfatta eller analysera information från verksamhetssystem som hanterar sekretess. Detta gäller både när informationen från verksamhetssystemet visas som websida och om du klistrar in information i Copilot.

Vad kan jag göra med Copilot i Edge?

Copilot kan hjälpa dig med textgenerering och svar på frågor. Samt även söka information på internet för att ge uppdaterade och precisa svar med källhänvisningar och skapa AI-genererade bilder utifrån beskrivningar.

Förslag på vad du kan göra med Copilot:

Skapa text

Skapar i stort sett allt du ber den om. Varför inte be den ta dina minnesanteckningar från ett möte och skriva ett dokument med vissa rubriker, ta fram ett upplägg för ett möte, skriva en projektplan, skriva en text till externwebben eller ta fram en nyhetstext som denna?

Skapa bilder

Utifrån en beskrivning skapa AI-genererade bilder.

Förenkla och sammanfatta

Till exempel sammanfatta det viktigaste i en stor rapport, artikel eller dokument, eller göra den lättare att förstå.

Korrigera och förbättra

Renskriva, förenkla, förkorta, anpassa och förbättra texter, till exempel för att passa en viss målgrupp eller sammanhang.

Granska och analysera

Analysera texter från olika perspektiv.

Översätta och konvertera

Kan med en förklaring vad du vill göra översätta till kod och kommandon. Varför inte prova be den om hur du gör något i excel? Eller få en formel förklarad vad den gör?

Agera som en lärare

På ett vardagligt språk förklara saker eller checka av dina kunskaper inom ett visst ämne. Till exempel "Vilka är de 5 bästa sakerna jag bör veta när jag hanterar ett stort projekt?" och "Vad är agil projektledning och hur skiljer det sig från vattenfall?".

Frågor och svar

Söka information och svara på frågor.

Vad händer med det jag skriver?

Om du vill använda en generativ AI, använd gärna Copilot i Edge, då den varken tränar AI-modellen eller sparar information och är lika säkert att använda som andra M365-program som Outlook, Teams och OneDrive. Men, precis som du ska tänka efter vad du lagrar i Teams och skriver i meddelanden ska du inte skriva information som är känslig eller sekretesskyddad.

För att skydda känslig information kan du byta ut till exempel namn mot ”Person A”. Ett enkelt sätt att göra detta är att använda ”Ersätt”-funktionen i Word.

Konversationer sparas inte och försvinner när du startar en ny chatt eller stänger fönstret.

Hur kommer jag i gång?

Starta enkelt genom att prova använda Copilot i dina dagliga arbetsuppgifter. Här är några tips:

Planner

Skriv naturligt

AI:n förstår oftast vad du menar, även om du inte skriver grammatiskt korrekt eller i en viss ordning. Skriv så naturligt som möjligt vad du vill att den ska göra, som att du skulle skriva till en kollega.

Planner

Berätta vad du vill att AI:n ska göra

Inled med vad du vill att AI:n ska göra,
vill du att den AI:n ska renskriva, sammanfatta,
granska, ge dig tips, analysera, …?

Planner

Berätta om sammanhanget

Beskriv sammanhanget och syftet med uppgiften, till exempel avsedd målgrupp och hur resultatet ska användas (t.ex. powerpoint, nyhetsbrev, dokument). Ju mer specifik du är, desto mer anpassat svar får du.

Planner

Ge AI:n en roll

AI:s är duktiga på att agera utifrån roller. Att skriva ”svara som att du är en...”, ”gör det här som att du är en…” eller ”du är expert inom…” kommer ge dig mer relevanta svar utifrån de egenskaper eller expertis du söker.

Planner

Sätt ramar

Om du inte talar om hur du vill ha svaret kommer AI:n att chansa vad du borde vilja ha. Var tydlig med om du vill ha svaret på ett visst sätt, en viss ”ton” eller viss längd.

Planner

Ge exempel

Om du har en specifik vision, dela den. Du kan spetsa svaret genom att ge exempel vad du vill ha, till exempel ”Jag gillade det här [infoga text], inspireras av det”.

Planner

Det är ett samarbete

En konversation med en AI är sällan en fråga och ett svar. Det är ett samtal där du i samarbete med AI:n kommer fram till bästa resultatet. Blev det inte som du tänkte dig, skriv ”du missförstod mig, jag menade…”, ”jag gillade det här, men inte det där” eller ”mer såhär, mindre sådär”. Genom detta samarbete skapas önskat resultat.

Tips på följdfrågor:

  • Berätta mer om [det du tyckte var intressant i svaret]
  • Gör texten mer [t.ex. formell, informell, rolig, tydlig, säljande, strukturerad, …]
  • Svara frågan som att du är en [t.ex. jurist, chef, skribent, specialist, …]
  • Sammanfatta det viktigaste i texten
  • Skriv på ett sätt så att en 10-åring förstår
  • Ge mig exempel på [det du vill veta mer om]

Tips på frågor att ställa (du kan ta bort []):

  • Skriv om texten så den blir lättare att förstå: [infoga en text]
  • Sammanfatta det viktigaste i texten: [infoga en text]
  • Skriv om texten för att passa [målgrupp]: [infoga text]
  • Ta dessa anteckningar och skriv ett dokument med rubrikerna [rubrik], [rubrik], [rubrik]: [infoga minnesanteckningar]
  • Min verksamhet jobbar med [infoga arbetsuppgifter], hur kan vi använda oss av Copilot i Edge för att underlätta arbetet?
  • Skapa en bild på [beskriv vad du vill ha en bild på]

Skellefteå kommun använder i många olika fall AI och andra tekniska verktyg som efterliknar mänsklig intelligens för att utföra uppgifter. Användandet av AI kommer öka kommande år som en naturlig del i att utveckla verksamheten med stöd av ny teknik. Det är uppmuntrat att i enlighet med denna text använda sig av AI.

Detta gäller för dig som medarbetare när du använder AI-tjänster

  • Du ska granska det material som AI skapar källkritiskt och säkerställa att information som skapas av en AI granskas av en person med kunskap om ämnet innan den används.
  • Du ansvarar för att inte dela personuppgifter eller känslig information till AI-drivna chattjänster, till exempel Microsoft Copilot och Chat GPT.
  • Du får inte använda AI för att sammanfatta eller analysera information från verksamhetssystem som hanterar sekretess.

Frågor och svar:

Nej, AI:n är inte personlig på det sättet. Däremot anpassar den svaren baserat på den information du delar, hur du skriver och vad du berättar.

Nej, du tränar den inte och inget av det du gör påverkar AI:n eller hur andra kommer uppleva den. Dock gör Microsoft ständiga uppdateringar för att göra den bättre på att lösa uppgifter. Allt eftersom du blir van att använda AI kan du uppleva att den blir bättre för att du blir tydligare i dina instruktioner till den.

Endast inom samma chattsession. När du startar en ny chatt eller stänger fönstret "glömmer" AI:n tidigare konversationer.

AI genererade svar och texter ska alltid ses som utkast. Ju mer spetsad information och kunskap som krävs för att veta om ett svar är korrekt, desto mer kommer krävas av dig att vara källkritisk.

Nej, det är lika enkelt som att instruera en kollega. Du behöver inte skriva på något särskilt sätt.

AI:s är komplexa och minsta lilla faktor och tolkning förändrar utfallet. Den kanske utgår från andra källor eller slumpmässigt gör en annan slutsats. Det är svårt att förklara exakt varför.

Har du frågor och funderingar kring AI? Vi på IT och verksamhetsutveckling kan hjälpa dig. Skicka ett meddelande oss.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2024-04-15
Publicerad: 2023-10-30