Logotyp

Medarbetar- och lönekriteriesamtal

En viktig del i att öka förståelsen för uppdraget som kommunalt anställd är att prata om det. Och det gör vi dagligen, utifrån olika perspektiv, med våra kollegor, kunder/gäster/brukare och med chef.

Det vi kallar Medarbetarsamtal följer mer eller mindre en given ram och ska genomföras mellan chef och medarbetare minst en gång per år. Och gärna fler beroende på vilka förutsättningar som finns.

I den här formen ska fokus för dialogen handla om förväntningar, förutsättningar, ramar och mandat för utförandet. Det är en viktig del i tillitsarbetet och en grund för att skapa förståelse och motivation, för likabehandling och utveckling samt för att ha en god arbetsmiljö.

Här kan du se tre olika förslag på hur medarbetarsamtal och avstämningar kan planeras in under ett år. Förslagen bygger på att först tydliggöra uppdraget gemensamt i grupp och sedan tydliggöra varje medarbetares uppdrag i de individuella medarbetarsamtalen.

När dessa olika arbeten och samtal sker väljer ni själva uifrån vad som passar verksamheten. Ta kontakt med din HR-funktion för att få veta hur ni gör på din förvaltning.

Förstora bilden

Klicka för större bild

Förstora bilden

Klicka för större bild

Förstora bilden

Klicka för större bild

Innehåll i samtalen

Arbete i grupp

Vårt gemensamma uppdrag

Att ha en god förståelse och samsyn kring det gemensamma uppdraget för funktionen/enheten/arbetsgruppen är en förutsättning för att vi ska, lyckas i vårt uppdrag och nå uppsatta mål. Det underlättar prioriteringar och utveckling av verksamheten och bäddar för meningsfulla individuella dialoger för varje medarbetare och chef. Det är chefen som beskriver VAD uppdraget är (utifrån den politiska styrningen och som ansvarig för verksamheten). HUR det ska göras, för VEM och VARFÖR kan med fördel diskuteras i gruppen som tillsammans ska driva utvecklingen.

Förutsättningar för att genomföra uppdraget

Vilka förutsättningar som finns för arbetsgruppen att utföra uppdraget är centralt att prata om. Det är ett viktigt underlag för att kunna göra prioriteringar, ge inspel till utveckling eller åtgärder i arbetsmiljön. Alla medarbetare bör veta vilka ansvar och mandat som finns i arbetet.

Arbete i dialog med varje medarbetare

Medarbetarens uppdrag

Medarbetarens uppdrag utgår från det gemensamma uppdraget för enheten. Beroende på verksamhetens karaktär kan medarbetarnas uppdrag skilja sig mycket eller lite åt. Det är viktigt att alla medarbetare får en förståelse för sitt uppdrag och förväntningarna.

Förväntningar på medarbetare och chefer

Förväntningarna ska tydliggöra hur vi ska utföra vårt uppdrag. De beskriver vilka beteenden som är viktiga när vi levererar våra tjänster och baseras på ledningsfilosofin tillsammans med de etiska principerna. Förväntningarna är ett underlag att samtala om, både i grupp och i enskilda medarbetarsamtal – vad innebär dessa för oss i vår vardag?

Stöd och kompetensutveckling

Det kan finnas behov av stöd för att klara uppdraget utifrån de kunskaper, erfarenheter och förutsättningar som varje medarbetare har. Här finns också utrymme att prata om kompetensutveckling. Hur lär vi oss i vardagen och vad behöver vi bli bättre på? Mer om planer för kompetensutveckling hittar du här.

Lönekriterier och modell för bedömning

Två kriterier är grund för bedömning av prestation: medarbetarskap och yrkesskicklighet. Båda kriterierna har samma vikt och innebär att jag som medarbetare tar ansvar för att förstå och utföra mitt uppdrag, alltid med invånaren i fokus, både idag och imorgon.

Kriterier för yrkesskicklighet​
Yrkesskicklighet handlar om på vilket sätt jag, i min yrkesroll, utför och utvecklar uppdraget. Både det egna uppdraget och det vi har gemensamt i den verksamhet jag arbetar i.

Kriterier för medarbetarskap​
Medarbetarskap handlar om på vilket sätt jag bidrar till verksamhetens bästa och utveckling genom att agera enligt de etiska principerna och arbeta utifrån ett tillitsbaserat förhållningssätt.

Så här förbereder du dig inför lönekriteriesamtalet
Kolla igenom vilka kriterier ni kommer att gå igenom och fundera på hur du ställer dig till de olika påståendena.

Samtalet ska blicka bakåt och samtalet ska

  • bedöma ditt bidrag till verksamhetsutveckling och uppnådda mål och resultat
  • tydliggöra krav och förväntningar
  • stimulera till utveckling
  • öka förståelsen hos dig för hur lön/lönesättningen är kopplat till resultat, verksamhetsutveckling och måluppfyllelse.

Lönesamtal och meddelande om ny lön

Efter lönekriteriesamtalet får du reda på din nya lön genom ett uppföljande lönesamtal.

Mall och stödmaterial

Vår dialogkultur i vår samtalsmodell - inledning

I Skellefteå kommun vill vi ha en kultur som bygger på dialog. Nu väver vi in denna dialogkultur i vår samtalsmodell och våra lönekrieterier.

Här ger kommundirektör Kristina Sundin Jonsson en bakgrund, tillsammans med personalchef Joakim Lundin och Anki Pettersson som är ordförande i Kommunal.

För chefer

Medarbetardialog - en ny samtalsmodell för år 2023

Som en del av arbetet med en kultur som bygger på dialog finns nu ett nytt material som håller ihop samtalen mellan chef och medarbetare. Den nya modellen heter Medarbetar- och lönekriteriesamtal.

Birgitta Holmström, förhandlingschef, visar och berättar om den nya modellen.

Dokument inför samtalen

De nya lönekriterierna 2023

Mall, WinLas

Anteckningarna sparas direkt i WinLas och blir synlig för medarbetaren. Du behöver på så sätt inte spara ner mallen eller skicka den till medarbetaren.

Om du inte är inloggad på Skenet och inte kommer åt WinLas kan du använda den här mallen:

Kom ihåg att det är en fördel att sedan spara mallen på medarbetarens anteckningssida i WinLas. Då sparas den säkert och kan läsas av medarbetaren diekt i systemet.

Instruktion, WinLas

I filmen nedan får du som chef instruktioner om hur du lägger in medarbetarsamtal i WinLas.

För medarbetare

När du ska förbereda dig inför dina samtal är det bra om du läser igenom mallen för medarbetar- och lönekriteriesamtal och funderar över de frågor som ni ska prata om.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2023-04-27
Publicerad: 2022-04-26