Logotyp

Digitala möten

Tips att tänka på inför, strax innan och under digitala möten samt hur gör jag tips.

Tydlig agenda

Skicka ut inför mötet.
Varför mötet sker och förväntningar.
Berätta tydligt när mötet börjar.

Skapa alltid ett Teamsmöte

Lägg alltid till en teamslänk i mötesbokningen.

Samma förutsättningar

Möten med vissa deltagare på plats och vissa på distans, så kallade hybridmöten. Vid hybridmöten kan det vara svårt att ge alla mötesdeltagare samma förutsättningar och det är ofta bättre om alla är på plats eller alla deltar digitalt. Vid ett ev. hybridmöte ska du planera så att alla kan delta med samma förutsättningar, ex att alla i mötet slår på sin kamera.
Be om svar om deltagare ska delta på plats eller på distans.

Finns behov av en moderator

Speciellt vid möten med många deltagare.
Är alla deltagare med i mötet?
Ansvar över chatt och handuppräckning.

Informationssäkerhet

Uppdatera dig och andra om vad som gäller kring hantering av sekretess- och känslig information.

Kom i tid, var förberedd

Anslut gärna någon minut innan mötet och testa ljud och kamera.

Bra ljudkvalitet

Använd hörlurar med mikrofon. Mikrofonen ger ett bättre ljud för andra mötesdeltagare än datorns inbyggda ljud.

Ljudpuck

Är ni flera som deltar på plats, använd ex en ljudpuck, placera den så att alla hörs.

Din miljö

Tänk på vad som syns i bakgrunden eller använd funktion för att sudda bakgrunden. Välj en ljus miljö, ej motljus.

Nätverk

Digitala möten kräver en god nätverksuppkoppling.

Delta fokuserat

Stäng av notifieringar.
Välj en tyst plats utan distraktioner.

Använd din kamera

Oavsett om du är på distans eller på plats.
Om ljud och bild hackar kan du slå av inkommande video.

Ljud av när du inte talar

Extra viktigt i möten med över 5 deltagare.

Räck upp handen

Om du vill säga något använd handuppräckningsfunktionen för att begära ordet. Ta ner handen sen.

Vid hybridmöten

Ge ordet till den på distans först.

Ta pauser

Lägg in pauser vid långa möten. Uppmana deltagare att lämna datorn och röra på sig!

Teknikstrul?

Ha förståelse - hjälp varandra.

På länkarna nedan kan du gå till PowerPoint-presentationer med tipsen. "Tips kring digitala möten" inkluderar alla tips, ex bild 4 med tipsen "under ett möte" kan du visa i början av ett digitalt möte genom att dela din skärm.

Den andra presentationen "Tips digitala möten, en startbild med spelregler" är ett exempel på en startbild med spelregler, som man kan presentera för deltagare inför ett möte.

Vill du lära dig hur man delar skärm kan du gå till support.microsoft.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och söka efter "visa din skärm under ett möte".

Visa tipsen direkt från filen nedan eller gå till Arkiv Spara en kopia om du vill anpassa presentationen eller ex kopiera en bild och lägga in i en egen presentation.

Informationssäkerhet och Säker digital kommunikation

  • Tänk på att inte omedvetet visa känsliga uppgifter. Vad syns förutom dig själv i kamerabilden? Vad syns om du delar skärm?
  • Sammankallande till mötet är ansvarig för att kontrollera vilka som är med på mötet, dvs vilka som avviker och vilka som ansluter. Detta för att undvika att obehöriga deltar.
  • Om möte spelas in ska man meddela alla deltagare att man tänker starta en inspelning och göra en bedömning på om det är lämpligt att spela in den information man hanterar.
  • Om textmeddelanden används i mötet ska inte sekretessbelagd eller känslig information skrivas.

Hur gör jag?

Tips på arbetssätt och tekniska tips i Outlook och Teams för digitala möten.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 2023-11-24
Publicerad: 2020-12-11