Frågor och svar - personalparkering
Förlängs min biljett automatiskt?
Nej, biljetten gäller gäller för den tid du köpt parkering.
När din parkering är påväg att löpa (gäller inte dygnsparkering) ut får du ett meddelande (mejl eller sms beroende på vilket kontaktsätt du valt) att din parkering är påväg att löpa ut.
Om du vill köpa en ny biljett väljer du på nytt vilken biljett/abonnemang som du vill köpa.
Vad menas med PP1, PP2 och PP3?
Det finns tre områden för personalparkering, de kallas PP1 (centrum väst, PP2 (centrum öst) och PP3 (ytterområden).
Läs mer om vilka parkeringar som ingår i respektive parkeringsområde. Där finns också en karta du kan navigera efter. Se fliken "Områden och kartor".
Jag hittar inte dygnsparkering i PP3 (ytterområden)
Dygnsbiljett finns i PP3 (ytterområden). Du kan bara köpa dygnsparkering och 30 dagars parkering med kortbetalning.
Kontrollera också att du valt ytterområde PP3.
I PP1 (centrum väst) och PP2 (centrum öst) finns inte dygnsparkering.
Systemet hittar inte mig bland anställda med användarkonto
Om du är anställd hos Skellefteå kommun och har användarkonto (sex- eller sjuställig kod) kontrollera att du inte är inloggad med personalkonto i någon e-tjänst, i så fall logga ut.
Logga in som privatperson med e-legitimation. Köp sedan biljett.
Jag har inte bank-id. Hur gör jag för att köpa biljett?
Du kan kontakta internservice så får du hjälp att köpa biljett.
Måste jag vara inloggad på kommunens intranät när jag köper min digitala biljett?
Nej. Så länge du har internet kommer du åt e-tjänsten via självservice.
Kan jag använda biljetten för flera bilar?
Biljetten gäller för en bil åt gången, men du kan växla mellan olika bilar.
För att ändra fordon för din personalparkeringsbiljett används e-tjänsten ”Byta bil personalparkering”.
1. Öppna https://sjalvservice.skelleftea.se/bytareggnummer Länk till annan webbplats.
2. Ange dina personuppgifter, vilken biljett som ska gälla ett annat fordon och det nya registreringsnumret.
3. Klicka på ”Skicka in”.
När det nya fordonet har registrerats skickas en bekräftelse till dig.
Jag har inte hunnit köpa biljett till personalparkeringen än. Kan jag parkera där ändå?
Nej. För att få stå på personalparkeringarna måste bilen alltid ha en giltig biljett. (För dig som använder flera bilar är det viktigt att biljetten står på det fordon som används för dagen.)
Har du inte hunnit köpa en biljett betraktas ditt fordon som felparkerat och du riskerar att få en kontrollavgift. Då är det bättre att du parkerar på annan plats till dess du köpt biljett.
Jag har skyddat nummer. Måste jag ange mitt mobilnummer för att kunna köpa en biljett?
Nej. Däremot kräver systemet att du skriver in ett nummer vilket som helst, men du kan hitta på ett. Det görs ingen kontroll att numret är rätt.
Var hittar jag användarvillkoren?
Du kan läsa de fullständiga användarvillkoren här eller i e-tjänsten.
Vilka olika biljetter för personalparkering finns?
Det finns fyra olika biljetter för personalparkering:
- 30 dagar (du väljer startdatum vid köpet)
- Halvår fast period (januari - juni eller juli - december)
- 365 dagar (du väljer startdatum vid köpet)
- Dygnsparkering (bara i ytterområden, PP3)
Hur köper jag en biljett?
Du köper din biljett via e-tjänsten i självservice Länk till annan webbplats.. Använd sökrutan, skriv "personalparkering" och tryck sök.
Jag har bilavtal och arbetsgivaren betalar för min parkeringsplats. Hur blir det nu?
Jag har praktik och har inget användarnamn. Hur ska jag göra för att köpa parkeringsplats?
Du vänder dig till Internservice.
Jag jobbar halvtid. Måste jag ändå betala fullt pris?
Ja, du köper en biljett som ger möjlighet att parkera på heltid.
Kan jag få återbetalning om jag ska vara tjänstledig, föräldraledig eller slutar jobba hos kommunen?
Nej. Du bör planera ditt köp och välja en kortare biljettperiod.
Min verksamhet flyttar senare i år (till ett annat parkeringsområde). Hur gör jag då med parkeringstillståndet?
Du köper biljetten i det parkeringsområde du arbetar för den tid du behöver, dvs om du behöver kortare tid än ett halvår kan du köpa för 30 dagar. Köp sedan en ny biljett i det nya området. (Du kan välja ett datum inom aktuell eller kommande månad när du vill att biljetten ska börja gälla.)
Jag jobbar bara i centrala stan ca 1 dag i veckan. Vilken biljett ska jag köpa då?
För att få stå på personalparkeringar inne i centrala stan måste du köpa abonnemang för PP1 (centrum väst) eller PP2 (centrum öst). En annan lösning är att betala vanlig avgift och parkera i exempelvis parkeringshuset Brinken.
Jag jobbar på olika ställen som hör till olika parkeringsområden. Hur gör jag med mitt parkeringstillstånd då?
För dig som arbetar i flera olika personalparkeringsområden gäller detta:
På grund av personalomflyttningar och ombyggnationer kommer det under år 2023 vara möjligt att med parkeringstillstånd PP1 (centrum väst) och PP2 (centrum öst) parkera på båda områdena. När du köper biljett väljer du det område du vanligen parkerar i. Båda tillstånden tillåter parkering i PP3 (ytterområden).
Varför fungerar inte kortbetalningen?
Kortet du kopplar till din användare måste vara öppet för internetköp och att du har tillräckligt med pengar på kontot.
Kan jag betala i efterskott?
Betalningen sker vid köptillfället om du betalar med bankkort.
Om du köper halvårs- och helårsbiljett kan du välja att köpa med bankkort eller löneavdrag. Väljer du löneavdrag kan du betala hela priset på ett löneavdrag eller dela upp det på två månader.
Kan jag köpa en biljett i förskott?
Ja, det kan du.
Månad 30 dagar, dygn 24 timmar och helår 365 dagar kan du välja startdatum.
Kan jag parkera på besöksparkeringen på min arbetsplats?
Nej, besöksparkeringen är endast avsedd för besökare. Behöver du parkera på din arbetsplats måste du köpa personalparkeringsbiljett.